دوربین‌های معمولی و عکس‌هایی با کیفیت گیگاپیکسل

سرویس اخبار خارجی ایتنا - دانشمندان دانشگاه Carnegie Mellon موفق به ساخت ابزاری شدند که دوربین‌های معمولی و استاندارد را قادر می‌سازد تا عکس‌هایی با کیفیتی در حد یک گیگاپیکسل (یکهزار مگاپیکسل) بگیرند.

این ابزار که Gigapan نام دارد در اصل یک بازوی روباتیک است که با گرفتن چندین عکس از یک صحنه واحد و ترکیب آنان با یکدیگر، عکسی با دقتی باورنکردنی و جزئیات بسیار بالا تهیه می‌نماید.

این روبات برای گرفتن عکس از هر صحنه، در فاصله بین 36 درجه افقی و 10 درجه عمودی چرخش نموده و عکس‌های دیگری را در مسیر این چرخش می‌گیرد.

سپس در مرحله بعد نرم‌افزاری که برای همین کار ایجاد شده تمام این عکس‌ها را با یکدیگر ادغام نموده و نتیجه‌ای مانند آنچه در لینک زیر می‌بینید خلق می‌نماید.

                     http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=3332

هیچ اطلاعات دیگری از زمان و نحوه عرضه این دستگاه اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن چیزی در حدود چند صد دلار تعیین شود.
Randy Sargent معمار ارشد این پروژه در دانشگاه Carnegie Mellon در مصاحبه‌ای که با مجله تایمز انجام داد گفت: «هدف ما نزدیک‌تر کردن تمام دنیا به یکدیگر و قادر ساختن هر شخص علاقه‌مند به گرفتن چنین عکس‌هایی و نمایش آن به تمام دنیاست.»

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد