تامین سبزی مورد نیاز فضانوردان

به منظور تامین سبزی مورد نیاز فضانوردان ناسا در ماه گلخانه ژرورش سبزیجات احداث میکند.


تاکنون وعده‌های غذایی فضانوردان در فضا از پودرهای خشک و منجمد شده و خمیرهای نیمه مایع تامین می‌شده است، اما اکنون دانشمند‌ان آمریکایی قصد دارند، سبزیجات را در داخل مینی گلخانه‌هایی بر سطح کره ماه پرورش دهند.

هر چند غذاهای فضایی به مرور زمان بهبود یافته‌اند، اما گروهی از دانشمند‌ان می‌گویند، هنوز بهترین بخش این مبحث در پیش است.

این دانشمند‌ان به دنبال ایجاد شرایطی هستند که ساکنان کره ماه در آینده و یا حتی ساکنان پست‌های مستقر در سیاره مریخ بتوانند در اوقات تفریح از سبزیجات تازه استفاده کنند.

شرکت توسعه فضایی پاراگون در این زمینه طرحی را معرفی کرده که اولین گام در جهت پرورش گل‌ها و در نهایت پرورش غذا در کره ماه نامیده می‌شود.

پاراگون یک شرکت مستقر در ایالات آریزونای امریکا است که بیش از این در آزمایشات قبلی روی شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی با سازمان فضایی آمریکا (ناسا) داشته است.

این شرکت مینی گلخانه جدید را «نور امید قمری» نامیده است.

این ساختار یک گلخانه مهر و موم شده شبیه به یک شیشه توپی است که در داخل یک چارچوب آلومینیومی سه گوش به ارتفاع 5/1 فوت جاسازی شده است.

این ساختار به گونه‌ای طراحی شده که بتواند در شرایط ایمن و بی‌خطر یک گیاه آزمایشگاهی را بر سطح ماه فرود آورد و در حین رشد از آن محافظت کند.

گلخانه مینیاتوری توسط شرکت «ادیسه مون» به فضا پرتاب خواهد شد.



گوشواره بلوتوث برای خانم‌های موبایل‌باز

شرکت Trispacs یک دستگاه هدست بلوتوث مد روز گوشواره‌ای طراحی کرد و ساخت.
intomobile – این هدست بلوتوث مخصوص خانم‌ها طراحی شده و همانند گوشواره به گوش آویزان می‌شود.
این هدست علاوه بر زیبایی از وضوح صدا و حذف صدا‌های اضافی برخوردار است.
گفته می‌شود این هدست بلوتوث در رقابت با محصولات شرکت آمریکایی Plantronics که تولید‌کننده پیشرو در زمینه تولید هدست‌های سبک‌وزن در جهان است، ارایه شده است

راه‌اندازی پایلوت IPTV برای 200 هزار خانوار تهرانی

قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد در سال جاری پایلوت IPTV برای 200 هزار خانوار تهرانی راه‌اندازی شود.


لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با همنا افزود: درحال حاضر پایلوت کوچکی از این سرویس برای اجرا شده و مشخص شده است که توانایی عرضه آن را داریم. وی با اشاره به اینکه سیاست‌های عرضه این سرویش مشخص شده است، اظهار داشت: عرضه گسترده این سرویس نیازمند مشارکت جدی میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و بخش خصوصی است.
به گفته سیاهکلی، عرضه سرویس IPTV در دستور کار سازمان صدا و سیما قرار گرفته و نسبت به DVBH نیز از اهمین بیشتری برخوردار است. وی، IPTV را از تمام جهات از نیازهای بسیار اساسی کشور توصیف کرد و گفت: باید در باب عرضه این سرویس کار کنیم زیرا می‌تواند تمام نیازهای رسانه‌ای یک فرد را تامین و به سهولت در اختیار وی بگذارد.
IPTV، ارسال و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای مشترکان از طریق زیرساخت باند وسیع و توسط پروتکل اینترنت است. این سرویس معمولا با سرویس‌های دیگری مانند ویدئو بر طبق تقاضا و تلفن اینترنتی و اینترنت پرسرعت، در قالب یک بسته به مشترکان ارایه می‌شود.

نسخه جدید Gmail برای iPhone و گوشی‌های مبتنی بر Android

گوگل نسخه جدیدی اینترنتی سرویس Gmail عرضه کرده است که به صاحبان iPhone و گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل Android امکان می‌دهد نسخه کامل‌تری از این برنامه را در اختیار داشته باشند و ضمن افزایش سرعت ارسال و دریافت پست الکترونیکی، بتوانند به این سرویس در حالت آفلاین نیز دسترسی داشته باشند.
گوگل به دنبال ایجاد تحول در نسخه مبتنی بر اینترنت Gmail، عرضه آن را روی وبلاگ رسمی خود مخصوص تلفن‌های همراه اعلام کرد. "جوآن مک‌کینلی"(Joanne McKinley) مدیر گروه مهندسی تلفن‌همراه گوگل در این خصوص گفت: «شما درخواهید یافت که این برنامه نسبت به نسخه‌های گذشته بسیار سریع‌تر است و برای مثال، زمانی که قصد باز کردن یک پست الکترونیکی، هدایت و یا جست‌وجو را دارید، این اعمال با سرعت بالاتری رخ می‌دهد. این برنامه جدید یک فرآیند اطلاعات شبکه‌ای است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما همچنان می‌توانید در حالت آفلاین پست‌های الکترونیکی که پیش‌تر مطالعه کردید را باز کنید و به بخش Compose برای ارسال پست الکترونیکی جدید بروید».
اگرچه این قابلیت‌ها بسیار جالب و مورد توجه است، گوگل در این اقدام نشان داده که مرورگرهای اینترنتی تلفن‌های همراه تا چه اندازه می‌توانند قدرتمند باشند و به جز گشت‌وگذارهای اینترنتی، ابزارهای مبتنی بر اینترنت را نیز اجرا کنند.

بیش از نیمی از شرکت‌ها قصد دارند سیستم‌عامل ویستا را کناربگذارند


بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی از کارشناسان فناوری اطلاعات که توسط شرکت ChangeWave Research انجام شد، 44 درصد از 68 کاربری که سیستم‌عامل Windows 7 را امتحان کردند، خاطرنشان ساختند که از نسخه بتای این نرم‌افزار جامع "بسیار راضی" بوده‌اند.
بررسی‌های مشابهی که توسط مرکز ChangeWave نیز در فوریه 2007، تنها چند هفته پس از عرضه ویندوز ویستا انجام شده بود نشان داد که تنها 10 درصد کاربران از این سیستم‌عامل "بسیار راضی" بوده‌اند.
"اندی گولاب"(Andy Golub) و "مایک روبل"(Mike Wrobel) از کارشناسان شرکت ChangeWave اعلام کردند، آن دسته از کابرانی که نسبت به سیستم‌عامل Windows 7 ابراز رضایت کرد‌اند بر این باورند که ارتقاء اجرایی این برنامه مهم‌ترین دلیل برای افزایش رضایت آن‌ها محسوب می‌شود.
یکی از کارشناسان IT شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کرد: « Windows 7حافظه کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و سرعت بالاتری دارد و در اصل برای من یک XP جدید محسوب می‌شود».
در این نظرسنجی گولاب و روبل حدود 2 هزار کاربر سازمانی که مسؤولیت خرید تجهیزات فناوری اطلاعات را برعهده داشتند، مورد بررسی قرار دادند تا نظر شرکت آن‌ها را در مورد سیستم‌عامل ویندوز دریابند. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از این نظرسنجی، 53 درصد اعلام کردند که شرکت آن‌ها قصد دارد سیستم‌عامل ویندوز ویستا را کنار بگذارد و در عین حال، منتظر عرضه Windows 7 است. در این میان تنها 15 درصد اعلام کردند که سازمان آن‌ها به استفاده از ویندوز ویستا ادامه خواهد داد.

نسخه جدید سرویس میکروبلاگ وی‌ویو رونمایی شد

 

 

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نسخه جدید، نرم‌افزار پایه وی ویو به‌طور کلی دگرگون شده و کلیه کدها از اول بازنویسی شده‌اند. همچنین طراحی ظاهری سایت نیز کاملا تغییر کرده است و سرعت بارگذاری صفحات نیز افزایش یافته و سعی شده از تکنولوژی آژآکس بطور بهینه‌تر در سایت استفاده شود. به علاوه نسخه جدید از حالت بتا نیز خارج شده است.

از قابلیت‌های جدید viwio می‌توان به امکان شخصی‌سازی پروفایل، تغییر در عملکرد، امکان خصوصی کردن پست‌ها به این صورت که کاربر تنها به افرادی که تمایل دارد می‌تواند اجازه دیدن پست‌هایش را بدهد، تغییر در سیستم ارسال پیام خصوصی، بهینه شدن سیستم ارسال تصویر، تشخیص اتوماتیک متون انگلیسی و فارسی اشاره کرد.

گفتنی است، وی‌ویو به نشانی http://www.viwio.com مکانی است برای به اشتراک گذاشتن افکار، لحظات و احساسات شخصی خود با دوستان، همکاران و خانواده خود تا کاربران در هر لحظه با پاسخ به سوال "در حال انجام چه کاری هستند؟" با آن‌ها در ارتباط باشند.

راه‌اندازی کتابخانه‌ی‌ دیجیتال جهانی در اول اردیبهشت

کتابخانه‌ی دیجیتال جهانی روز 21 آوریل (اول اردیبهشت) در مقر سازمان یونسکو در پاریس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ این کتابخانه‌ی دیجیتالی وب‌سایتی است که امکان دسترسی کاربران را از سراسر جهان به کتاب‌ها، نقشه‌ها، دست‌نوشته‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های نایاب امکان‌پذیر می‌کند.

مطالب فرهنگی موجود در این کتابخانه به هفت زبان عربی، چینی، انگلیسی، پرتغالی، روسی، فرانسوی و اسپانیولی ارائه خواهد شد.

به گزارش فرانس‌پرس، ایده‌ی راه‌اندازی این کتابخانه از سوی سازمان یونسکو ارائه شده است و به کمک کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا که بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی جهان است، راه‌اندازی می‌شود.

کتابخانه‌ها و مؤسسات فرهنگی از کشورهای مختلف جهان از جمله انگلستان، برزیل، چین، مصر، فرانسه، روسیه، ژاپن، عربستان و آمریکا از لحاظ تأمین مطالب و کمک فنی در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

کتابخانه‌ی‌ دیجیتال جهانی به آدرس www.worlddigitallibrary.org از روز 21 آوریل برای کاربران جهانی در دسترس خواهد بود.